Jaktslottet
1958, Olja, 204x190 cm. Privat ägo
Mårten Andersson målade Jaktslottet i Simeå 1958. Här visas skörheten och ensamheten för konstnären i sitt ensamma hus. Ett hungrigt lejon vaktar ingången, döda träd med stickiga grenar ramar in motivet medan fullmånen drar fram över nejden. En stor stillhet och väntan präglar målningen, jägaren hejdar sig, svanen är på sin vakt i dammen när ödesfågeln kommer tungt flygande. Ett rasande vacker och återhållen målning med en motivkrets som följer konstnären än idag.
Veranda
1966, olja på duk, 100x72 cm. Privat ägo
En stillsam veranda och ett lusthus som en dröm, en hägring. Trädgård och natur i ett.
Kaffedrickarna
1963, olja på duk, 197x206 cm. Privat ägo
Ett återkommande motiv hos Mårten Andersson är den lyckliga stunden. Ett kärlekspar bjuder in betraktaren till en stillsam kaffestund på den hänförande terrassen. Lyckan lyser, ornament och perspektiv bryts i det hälsingska fantasilandskapet under den apelsinröda solen. Mannens och kvinnans aura är välutvecklade, praktfulla och sensuella. Det ligger kärlek i luften. En av Mårten Anderssons allra vackraste och samtidigt mest egenartade målningar.
Blomster
1967, olja på duk, 6ox50 cm. Privat ägo
En klassisk blomsteruppsättning, men med Mårtensignatur, lejon, fågel, metare och lusthus. Det röda lyser i den balanserade koloriten, avvägningen av färgerna förstärker seendet. (Bilden beskuren)
Den blå planeten
1970-85, olja på duk, 170x184 cm. Privat ägo
En enastående vacker och mångtydig målning. Från månen ser vi vår planet, ren och oskuldsfull. Skönheten, konsten och landskapet öppnar sig för oss när vi går den smala vägen ut i okänd terräng. En unik målning att föra en långvarig dialog med.
Mannen som lyssnar på fågelsången
1961, olja på duk, 111x162 cm. Privat ägo
Ett återkommande motiv hos Mårten Andersson är livet och döden. Mannen lyssnar på fågelsången, lever och njuter. Jägaren dödar i den idyll som snart brister. Motivet anknyter här som i flera fall, till Lim-Johans äktnaiva måleri. Färgerna kontrasterar och ställs mot varandra. Ett utsökt och medvetet naivistiskt måleri med stor formkänsla.
Slädfärden
1958, olja på pannå, 93x106 cm. Privat ägo
Ett brudpar far iväg till sin egen himmel, spelmannen vägleder med musiken. En Nordens Chagall har Mårten Andersson lite förenklat kallats. Kanske finns här likheter?
Midsommardans
1961, olja på pannå, 168x120 cm. Privat ägo
En kraftfull färgstark målning, sedd med vidvinkel för att spegla spelmannens och musikens kraft i en hänryckt tid. Flickornas hår, solen och spelmannen ger accenterna och balansen. (Bilden beskuren)
Hyllning till folkkonsten
I963, olja på duk, 80x211 cm. Privat ägo
Folkkonsten, med dalakurbits, bonadsmåleri och hälsingegårdar hyllas av Mårten Andersson. En mänsklig längtan efter frodiga bilder, skönhetsupplevelser och dekorationer. Graffiti från 17- och 1800-talen. (Bilden beskuren)
Metaren II
1995, olja på duk, 170x205 cm. Privat ägo
En andra version av Metaren från 1965 som hänger på Länsmuseet Gävleborg. Metaren är här betydligt mer återhållen och nedtonad liksom landskapet omkring. En mer livserfaren och meditativ centralfigur utan den glupande aptit och den vidöppna hållningen från 1965. Samma motiv för konstnären, men skildrat ur ett senare perspektiv och senare i livet.
Bondrosor
1982, olja på duk, 79x73 cm. Hälsinglands Museum
Blomsterprakt med lada i ett mer naturalistiskt utförande som lockade Mårten Andersson på 80-talet.
Lider
1971, olja på duk, 120 x 117 cm. Skogsägarna Mellanskog
En etnografisk bild och ljusstudie aven lada i förfall, ett Per Albintorp hemma i Freluga. Både en dokumentation och en hyllning till en kulturs undergång. Först taket, sedan innanmätet och slutligen åktrillan. Här finns kunskap att utvinna. Förstår vi vilket arbete som ligger bakom detta vi inte längre värderar?
Smeden
1969, olja på duk, 110x157 cm. Iggesund Paperboard AB
Teddy Gummerus kallade denna bild en kärleksfull etnografisk bild. Denna respektfulla beundran för hantverket som utförs av grannen, bysmeden Olof Persson i Freluga. Mårten målar med återhållen och tung färgsättning.
Eremiten
1958, olja på duk, 119x79 cm. Privat ägo
Konstnären som eremit och avlyssnare av samhället. Ett samhälle och en kultur som är hotat av sina egna drivkrafter. (Bilden beskuren)
Svart metare
2002, olja på duk, 100x94 cm. Privat ägo
Svart metare från 2002. En sorgemålning. Ödesmättat står metaren och metar i det svarta vattnet medan stjärnorna och regnet faller. Ju mer avskalat och enkelt, ju svårare. Målningen fyller oss med medmänsklighet och värme samtidigt som den stöter bort.
Tylöbäcken
1976, olja på duk, 79x100 cm. Privat ägo
Naturmåleri med mystik, mindre sagoberättande, i blå-röda toner och kraftiga konturer. Bäcken bryter sig fram genom lövverket. (Bilden beskuren)
Spelmannen
1995, olja på duk, 6ox49 cm. Privat ägo
En enklare, mer naken och avskalad spelman än tidigare hos Mårten Andersson. Jämför Metaren II från samma år.
Den sjungande dalen
I962, olja på pannå, 52xI52 cm. Privat ägo
En triptyk med ett klassiskt Mårtenmotiv med verandor, sagofåglar och tallpalmer. Den idylliserade dalen i all sin välmåga och sinnlighet. En bra plats för människor att leva. Här finns möjligheter, öppna sinnen och en folklig kultur. Ett levnadsideal. (Bilden beskuren)
Odjuret
1976, olja på duk, 120x120 cm. Privat ägo
En typisk Mårten Andersson från 70-80-talen. Ett mer avskalat motiv, överflödet av ornament, utsmyckningar och detaljer får ge vika för en mer enhetlig färgskala. Men också en mer molltonad stämning, där livsvalen och livsfrågorna mer gör sig påminda.
Förlaga till omslag (grafisk portfölj)
2002, akvarell, 40x30 cm. Privat ägo
Sommaren 2002 for Mårten Andersson och sonen Jerker till Italien för att måla. Fram växte den grafiska portföljen "De älskande i Moneglia" med fem handkolorerade litografier och handkolorerat omslag.
Roddaren
1971, olja på duk, 160x275 cm. Bollnäs sjukhus
En sällsam blandning av allmogemönster, hälsingsk snickarglädje och arabisk ornamentik upptar en tredjedel av denna inbjudande målning. Ridån går upp och där nere på sjön ligger roddaren som kan ta dig dit du vill. Pojken med ränseln hjälper till på färden. Träterrassen och trappan väntar. Genom perspektivet lockar oss Mårten Andersson ner till den lilla fontänen och vattnet.
Förlaga till grafisk portfölj blad I av V
2002, akvarell, 40x30 cm. Privat ägo
Påskprocession i Moneglia, Italien.
Orravalla
1988, olja på pannå, 72x91 cm. Privat ägo
Vid sjön Mållången någon mil söder om Edsbyn ligger som ett smultronställe vid sjökanten Orravalla. Härförbi gick vandringslederna från Mälardalen. Ett bondbröllop i midsommartid i mitten av 1800-talet. Bruden vinkar farväl, dragälgen väntar, spelmännen spelar och sjön speglar sig i taket. Hur fångar vi ögonblicket?
Flottarens lägenhet sedan han blivit matthandlare
1998-2003, olja på duk, 228x207 cm. Privat ägo
Yrkesskickligheten i bondesamhället dog liksom flottningen ut, vad kom eller kommer istället? Vad väntar människorna i dalen eller i tunnelns djup. Vilka drivkrafter finns kvar? Mårten Andersson leker med perspektiven och tolkningsmöjligheterna.
Stjärnforsen
1972, olja på pannå, 63 x53 cm. Privat ägo
Spelmannen spelar så att bäcken väller fram ur berget i den sällsamma sommarnatten. En allegori i bild, en målad känsla. Musik, stjärnor, vatten...
Den vackra flickans hus
1961, olja på duk, 168x120 cm. Privat ägo
Ett prunkande lövverk och kärleksfåglar vid en mänsklig dröm, ett lustens hus vid vattnet. Målad just när Mårten träffat sin livskamrat. En hyllning och en av Mårten Anderssons allra vackraste kärleksmålningar.
Mannen med det brinnande hjärtat
1968-69, olja på duk, 99x72 cm. Privat ägo
Mannen eller konstnären som håller fram sitt brinnande hjärta till betraktaren. Titta vad jag gör, detta är min gåva, mitt engagemang. Jag ger det till er.
Glädjens blomster
1990, olja på duk, 175x155 cm. Privat ägo
Fågeln sjunger i det blommande trädet, ackompanjerad av mannens gitarr.
Blandskog
1982, olja på pannå, 53x65 cm. Iggesund Paperboard AB
En skogsdoft, en öppning med vita björkar i ett mer naturalistiskt måleri.
Brudparet
1961, olja på duk, 167x119 cm. Privat ägo
Ett väntande brudpar, nästan stiliserade i stundens allvar. Mannens och kvinnans aura eller krona lyser fram i sina olikheter. Bilden balanseras av den lysande skulpturen som blir en tredje part.
Kyssen
1976, olja på duk, 118x118 cm. Privat ägo
Ett återkommande tema hos Mårten är kyssen. Kyssen som symbol för liv och längtan i ett samhälle på väg mot sin undergång, eller kyssen som början på livets dans. Här är kyssen mer ren, intim och försiktig, bara för de två älskande.
Mannen med guldgäddan
1976, olja på duk, 120x120 cm. Privat ägo
En skröna och sägen om fiskaren och skogsfrun. En fristående bild som fortsättning på Stjärnforsen.